www.elfin.pl
portal finansowy


6 maja 2024

W wersjach 2.5.1 i 2.5.2 programu Elfin Mała Firma w związku z nowelizacją ustawy o VAT zostały zmienione zasady rozliczeń podatku VAT. Poniżej przedstawiamy aktualne zasady dokonywania wpisów do Rejestrów VAT oraz przypominamy reguły dotyczące Księgi przychodów i rozchodów.

1. Rejestr sprzedaży VAT. W przypadku faktur sprzedaży program dokonuje rozliczenia podatku należnego według 'Daty powstania obowiązku podatkowego', która jest domyślnie synchronizowana z 'Datą sprzedaży'. Zgodnie z nowymi przepisami, od 1 stycznia 2014 r. obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi (z pewnymi wyjątkami - szczegóły w art. 19a ustawy o VAT). Na wystawienie faktury jest znacznie więcej czasu - zamiast dotychczasowych 7 dni trzeba to zrobić nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano sprzedaży lub otrzymano zapłatę (więcej w art. 106i ustawy o VAT).

2. Rejestr zakupów VAT. W przypadku faktur wydatkowych program dokonuje rozliczenia podatku naliczonego według 'Daty rozliczenia w deklaracji VAT-7', która jest ustawiana zgodnie z przywróconą w wersji 2.5.2 'Datą otrzymania'. Dotyczy to wszystkich rodzajów wydatków, w tym czynszu najmu, czynszu leasingowego oraz opłat za media i telefon.

3. Księga przychodów i rozchodów - tutaj o wpisie decyduje 'Data zdarzenia gospodarczego', która jest domyślnie synchronizowana:
a) w przypadku faktur sprzedaży - zgodnie z 'Datą sprzedaży',
b) w przypadku faktur zakupu - zgodnie z 'Datą wystawienia' faktury.

Uwaga: Daty wpisów do ewidencji dostępne są pod guzikiem 'Więcej' na dole formatki faktury przychodowej/wydatkowej. Program ustawia te daty domyślnie (zgodnie z powyższymi regułami), użytkownik może je jednak samodzielnie zmienić.



--------------------------------------------------------
Copyright © 2000-2024 Elfin Sp. z o.o.