|
|
PRAKTYCZNY PROGRAM DO ZARZĄDZANIA |
Wersja 2.8.0
|
|
Pomoc
|
|
Partnerzy handlowi
|
|
Kontakt
|
|
|
|
|
Zakup i rozliczenie używanego środka trwałego (aparatu USG) | 05.09.2014 |
PYTANIE:
Zamierzam kupić używany aparat USG za kwotę ok. 28.000 zł brutto (w tym 8% VAT). Dowiedziałem się, że aparat powinien być wprowadzony do środków trwałych i rozliczany przez 36 miesięcy - jak to zrobić w programie? Czy taki zakup wpisuje się do KPiR?
ODPOWIEDŹ:
Zakup środka trwałego, jeśli nie jest rozliczany jednorazowo (dopuszczalne przy wartości początkowej poniżej 3.500 zł), nie trafia bezpośrednio do Księgi, lecz pojawia się w kosztach poprzez miesięczne odpisy amortyzacyjne.
W programie Elfin Mała Firma wystarczy najpierw wprowadzić zakup: Nowy - Wydatek - Faktura VAT, rodzaj wydatku: 'środek trwały-zakup' i uzupełnić wymagane na formatce dane. VAT od zakupu aparatu zostanie odliczony w całości jednorazowo, kwota netto będzie rozliczana w postaci odpisów amortyzacyjnych (jak niżej).
Po zatwierdzeniu takiego wydatku nie będzie wpisu do Księgi, pojawi się natomiast pytanie o wprowadzenie do Ewidencji środków trwałych. Proszę to zrobić, określając wartość początkową jako kwotę netto z faktury. Jeśli okres amortyzacji ma wynosić 36 miesięcy, to proszę wprowadzić stawkę 33,33%, wybierając liniową metodę amortyzacji.
Zgodnie z obowiązującymi zasadami począwszy od następnego miesiąca po zakupie program rozpocznie naliczanie amortyzacji. W tym celu wystarczy, jeśli na koniec (następnego) miesiąca użyje Pan polecenia 'Narzędzia - rozlicz miesiąc' - w kolejnym kroku program wyliczy odpis amortyzacyjny i wpisze koszt do Księgi (może Pan także wywołać tę funkcję z menu 'Rozliczenia - Amortyzacje'). Odpisy będą dokonywane do zakończenia okresu amortyzacji.
|
|
|
|