str. główna
ELFIN.PL

Wskaźniki i stawki
Składki ZUS
Dokumenty

18 grudnia 2017
Inwestycje Banki Ubezpieczenia Emerytury Podatki Biznes Moje finanse
Kredyty mieszkaniowe
finanse  ubezpieczenia  podatki i ZUS  twoja firma  praca  oferty B2B  forum
Logo Mała Firma
PRAKTYCZNY PROGRAM DO ZARZĄDZANIA
Wersja 2.6.4
O programie
Zalety i funkcje programu
Porównaj wersje
Zobacz prezentację
Oferta dla biur rachunkowych
Cennik
Zamów
Pobierz
Pomoc
Serwis programu
Baza wiedzy
Pytania i odpowiedzi
Zmiany w programie
Partnerzy handlowi
Zasady współpracy
Logowanie
Kontakt
e-mail: malafirma@elfin.pl
tel.: (12) 267-28-05
Baza wiedzy
Zakup samochodu do firmy - jednoosobowej działalności gospodarczej
29.11.2017
PYTANIE:
Jak wygląda zakup samochodu w przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej? Czy mogę nabyć samochód jako osoba prywatna i używać w firmie, czy powinienem kupić na fakturę wystawioną na firmę?

ODPOWIEDŹ:
Oczywiście może Pan kupić samochód jako osoba prywatna, a następnie zacząć używać go do celów firmowych. W takim przypadku rozliczenia kosztów dokonuje się na podstawie tzw. kilometrówki (więcej na ten temat w artykule). Może Pan także prywatny samochód wnieść do firmy, rozpocząć jego amortyzację i wówczas rozliczać wydatki na eksploatację i paliwo bezpośrednio w koszty.

Jednak jeśli samochód ma być używany przede wszystkim dla celów działalności gospodarczej, to najlepiej od razu kupić go na fakturę wystawioną "na firmę". W takiej sytuacji pojazd automatycznie staje się składnikiem majątku firmy - musi zostać ujęty w ewidencji środków trwałych.

Zakup samochodu na podstawie faktury VAT należy wprowadzić do programu Elfin Mała Firma następująco:

1. Nowy - Wydatek - Faktura VAT, rodzaj wydatku: "środek trwały-zakup". Zaraz obok rodzaju wydatku proszę zaznaczyć opcję "Dotyczy pojazdu" i za pomocą guzika "+" dodać pojazd, odpowiednio go definiując. W zależności od charakterystyki pojazdu (rodzaj, sposób używania) będą później odpowiednio rozliczane wydatki z nim związane. Pojazd można również zdefiniować (lub zmienić jego dane) w menu Listy - Dane - Pojazdy.

W przypadku samochodu osobowego nastąpi odliczenie 50% VAT - odpowiednie kwoty pojawią się w kol. 22 i 23 Rejestru zakupów VAT. Jeśli samochód jest używany wyłącznie na potrzeby firmy (zaznaczono taką opcję na formatce "Pojazd"), to nastąpi odliczenie 100% VAT.

2. Po zatwierdzeniu wydatku "środek trwały-zakup" nie będzie wpisu do Księgi, pojawi się natomiast pytanie o wprowadzenie do Ewidencji Środków Trwałych. Po potwierdzeniu otworzy się okno "Środek trwały", gdzie proszę podać wartość początkową jako sumę netto i nieodliczonego VAT, a po zaznaczeniu, że chodzi o pojazd, wybrać numer rejestracyjny z listy zdefiniowanych pojazdów.

W przypadku samochodów nowych stawka amortyzacji wynosi 20%, natomiast w przypadku pojazdów używanych (wykorzystywanych przed nabyciem przez co najmniej 6 miesięcy) maksymalna stawka amortyzacji wynosi 40% (okres rozliczenia 2,5 roku). Jeśli jest to samochód osobowy, to w grę wchodzi tylko amortyzacja liniowa. W przypadku auta osobowego trzeba jeszcze uzupełnić pole z limitowaną wartością początkową - będzie to także cena netto + nieodliczony VAT z faktury, lecz nie więcej niż 20.000 EUR w przeliczeniu na złote.
Drukuj Wyślij do znajomego Skomentuj na forum
Przeczytaj inne
Zakup samochodu do firmy - jednoosobowej działalności gospodarczej
Jak wygląda zakup samochodu w przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej? Czy mogę nabyć samochód jako osoba prywatna i używać w firmie, czy powinienem kupić na fakturę wystawioną na firmę?
Zakup oprogramowania z licencją - wprowadzenie do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych
Kupiłam oprogramowanie z licencją za kwotę 1.800 zł netto. Proszę o instrukcję, jak wprowadzić zakup do programu, aby teraz odliczyć podatek VAT, a następnie rozliczać amortyzację przez 24 miesiące?
Rachunek do umowy o dzieło, jego rozliczenie i obowiązki podatkowe
Informatyk przygotował dla mojej firmy stronę WWW na podstawie umowy o dzieło. Poszukuję wzoru rachunku do umowy o dzieło oraz informacji o sposobie jego rozliczenia.
Sprzedaż z odwrotnym obciążeniem (m.in. obrót złomem i stalą oraz podwykonawstwo usług budowlanych) - rozliczenie w Małej Firmie
Świadczę usługi budowlane jako podwykonawca i od stycznia tego roku zostałem objęty odwrotnym obciążeniem VAT. Jak wystawiać i rozliczać takie faktury?
Składanie e-deklaracji VAT z programu Elfin Mała Firma
Od stycznia 2017 roku mam obowiązek składania deklaracji VAT-7 w postaci elektronicznej. Jak zrobić to w programie?
więcej >

PROMOCJA!

Przy zakupie programu (w wersji Standard, Premium lub PRO) do 31.12.2017 otrzymujesz w promocji pendrive Kingston 16GB GRATIS! Zobacz szczegóły promocji.

Wskaźniki i stawki Składki ZUS Oferty biznesowe Kalkulator odsetkowy Wzory dokumentów Oferty pracy Program dla małych firm
Copyright © 2000-2017 Elfin Sp. z o.o.
o nas | kontakt | ochrona prywatności | reklama | zastrzeżenia prawne | mapa serwisu
elfin2009